dinsdag 9 april 2013

The last 5 weeks

Hoi!

De vakantie is gedaan en second term is begonnen. Met het einde van de vakantie is ook het laatste deel van ons avontuur aangebroken, nog zo’n 5 weken te gaan voor we terug vertrekken naar België. De stage is voor mij al erg leerrijk geweest, vooral mijn Engels is enorm verbeterd. Ook heb ik leren lesgeven op een andere manier, namelijk lesgeven met minder media. Tijdens mijn lessen geschiedenis in België zal ik sneller een filmpje tonen van YouTube die een stuk geschiedenis aantoont, hier in de klas kan ik dit niet. Gelukkig kan ik wel gebruikmaken van PowerPoint en dit is dan weer vernieuwend voor de leerlingen. De leerlingen vinden het makkelijker om notities te nemen van een PowerPoint dan van een bordschema.

Ik probeer wel af te wisselen in mijn lessen geschiedenis, de ene keer maak ik gebruik van een PowerPoint, een andere keer noteer ik een bordschema aan het bord die de les duidelijker maakt voor de leerlingen. Stilaan probeer ik ook meer uit de leerlingen te halen, in het begin was dit een stuk moeilijker omdat geen enkele leerling goed meewerkte of de meesten wisten gewoon niet over wat ik het had. Nu beginnen de leerlingen het wat gewoon te worden dat ik veel vragen stel aan hen en ik merk dat ze de moeite doen om even logisch na te denken. De meeste zijn verbaasd als hun antwoord correct is.

Ik heb al meer lessen geschiedenis gegeven dan aardrijkskunde omdat het voor de leerkrachten moeilijk is om me extra uren aardrijkskunde te geven, want de meeste uren lopen parallell met elkaar. Mr. Tucker heeft me voorgesteld dat hij de lessen geschiedenis van grade 8 zal overnemen, omdat het over de Zuid-Afrikaanse geschiedenis zal gaan, en dat ik dan in de plaats aardrijkskunde kan geven. Dit trimester zullen de leerlingen van grade 8 in aardrijkskunde leren werken met kaarten. Mapwork, heet het hoofdstuk. Mr. Tucker heeft me al wat uitgelegd wat dit precies inhoudt en ik moet eerlijk toegeven, het zal niet makkelijk worden. Gelukkig geef ik dit pas vanaf volgende woensdag en heb ik nog tijd om me wat voor te bereiden. Mapwork houdt in dat leerlingen leren werken met kaarten in de atlas, met een schaal, een oppervlakte berekenen met een schaal (wiskunde, niet echt m’n sterkste kant)…

We hebben nog 3 cycles (1 cycle = 8 lesdagen) te gaan en dan zit onze stage in Camps Bay High er al op, de tijd gaat enorm snel!

Gisteren hadden we opnieuw Cultural Period en hadden we een comedian/pianist op bezoek. Kev Orkian is een Brits-Armeense pianist die bekend is over heel de wereld. In 2010 heeft hij onder andere deelgenomen aan Britain’s Got Talent en geraakte hij tot in de halve finale. Zijn opvoering was hilarisch, hij vertelde zijn levensverhaal met heel wat humor en speelde af en toe eens op z’n piano. In 1996 werd hij de snelste pianospeler ter wereld, en dat was erg duidelijk toen hij begon te spelen. Als hij ooit in België een show geeft, dan is het zeker een aanrader om naar toe te gaan.

x Jolien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten