dinsdag 30 april 2013

CBHS: More Than a School

~*~ The best teacher is the one who suggests rather than dogmatizes
and inspires his listener with the wish to teach himself. ~*~
 
Molo!
= Hello in Xhosa :-)
 
Mijn laatste blogbericht dateert van een tijdje geleden. Daar is een goede reden voor. Zowel tijdens als buiten de schooluren, nemen de leerlingen en leerkrachten deel aan een waaier van activiteiten. Er valt altijd iets te beleven in Camps Bay High School! Hoe langer ik hier ben, hoe drukker het wordt.
 
De lessen Afterschool French verlopen zeer goed. Ik heb twee groepen van ongeveer vijftien leerlingen die op maandag & woensdag / dinsdag & donderdag vrijwillig Frans volgen na de schooluren. Ik was tevreden toen ik enkele leerlingen uit Grade 8 & 9 zag opduiken. Deze jongeren hadden blijkbaar genoten van de Introduction to Conversational French de weken ervoor. Dankzij deze lessen hadden zij een duidelijke voorsprong op de rest van de groep. Voor de tieners uit Grade 10, 11 en 12 was het een compleet nieuw vak. Ik werk met verschillende thema's die stap voor stap opgebouwd worden door de leerlingen zelf. De leerlingen komen constant aan het woord. Dit zijn ze niet gewoon want leerkrachten in Zuid-Afrika zijn nog volop actieve lesmethoden aan het ontdekken. Hierdoor zijn de leerlingen altijd gemotiveerd en vinden ze de lessen leuk. Net zoals tijdens de introductie lessen kies ik voor een communicatieve aanpak. Ik gebruik vaak muziek en spelvormen om de nieuwe structuren in te oefenen. Hierdoor onthouden ze de woorden beter en wordt de klassieke herhaling omgetoverd tot een spelronde.
 
Momenteel geef ik geen Engels meer. In Grade 8 & 9 werken de leerlingen aan een onderzoekstaak. Hiervoor moeten ze samenwerken in groepen en worden ze begeleid door de mentoren. Deze opdrachten worden strikt opgevolgd door de Camps Bay English Department. Ik kan dit niet begeleiden omdat de investigation task doorloopt tot het einde van het schooljaar. Alle klassen moeten deze opdrachten nu uitvoeren waardoor lesgeven geen optie meer is. In Grade 10, 11 en 12 lopen er momenteel literatuur- en poëzieprojecten die geleid worden door drie UCT student teachers (lees: stagiaires van de onderzoeksgroep Engels - University Cape Town).
 
Deze veranderingen hebben geleid tot een vierde lessenrooster voor Miss Sylvie. Ik geef nu Physical Education in alle leerjaren. Vorige week heb ik samen gezeten met Mr MZ, mijn mentor voor L.O. Samen hebben we een planning opgesteld voor alle klassen. We hebben duidelijke afspraken gemaakt voor het verdere verloop van de stage. Onze samenwerking verloopt heel vlot. We vullen elkaar perfect aan en kiezen steeds voor een bepaalde aanpak. We stemmen de methodes af op ons doelpubliek en overleggen regelmatig. Deze man heeft me al veel kennis en vaardigheden bijgebracht. Ik leer lesgeven op een andere manier en moet rekening houden met heel wat praktische zaken: materiaal, beschikbaarheid van materiaal/sportvelden/lokalen, opbouw van een sportles, time management (aankleden, les, omkleden)... Het is een uitdaging maar ik ben trots om jullie te laten weten dat ik alles onder controle heb.
In Grade 8 moet ik vaak wedstrijden fluiten en ben ik genoodzaakt om mijn beste voetbaltechnieken en moves uit de kast te halen. In Grade 9 neem ik de komende weken testen af van (step) aerobic. Alle Grade Tens verkennen actieve en uitdagende spelen terwijl de Grade Elevens zwoegen tijdens het maken van een eigen Zumba Choreography. In Grade 12 gaat het er rustig aan toe tijdens de yoga initiatie. Voor alle duidelijkheid: ik kies de lesonderwerpen niet. ;-) De voorbije weken heb ik vooral lesgegeven aan Grade 8, 9 & 11. De meeste lessen in Grade 10 12 kan ik niet overnemen omdat ik dan Frans geef aan Kitunde uit Grade 10. Onze Kit Kat is nog altijd enthousiast en gemotiveerd. Ondertussen kan hij al een aardig woordje Frans spreken.
 
Hier kunnen jullie een blik werpen op mijn verbluffende voetbalvaardigheden:
 




 

Sport wordt hoog in het vaandel gedragen in CBHS. Eigenlijk bestaat een gewone schooldag uit twee delen: een academisch & een sportief/actief deel. De jongeren starten hun dag om 07u55 met een tutor period. Gedurende twintig minuten luisteren ze naar hun klassenleraar. Hij of zij geeft de jongeren belangrijke informatie over het schoolgebeuren en volgt de afwezigheden en schoolresultaten nauwgezet op. Eventuele problemen worden tijdens deze period opgelost. Daarna start het eerste lesuur. Om 14u40 eindigt de laatste les en start het tweede deel van de dag.
Alle jongens en meisjes maken zich klaar voor hun naschoolse activiteiten. Men gaat naar de sporttrainingen, dans- en/of muzieklessen of neemt deel aan toernooien. De school biedt heel wat sporten en activiteiten aan; Conversational French is er één van. ;-)                                     Onderstaande foto's heb ik vorige week genomen na school:
 






 
De leerlingen mogen hun leerkrachten dankbaar zijn want zij begeleiden deze teams vrijwillig. Ze worden hier niet voor vergoed. Ze willen de jongeren een kans geven om zich te ontplooien en om deel uit te maken van een team. Camps Bay High School ligt in Camps Bay, de meest ontwikkelde buurt in Kaapstad. Ondanks het feit dat deze badplaats heel mondain is en veel rijke stinkerds aantrekt, zijn er heel wat leerlingen die uit minder rijke buurten en zelfs uit townships komen. Daarom is het belangrijk om de jongeren zo goed mogelijk op te vangen en om iedereen gelijke kansen te geven. Veiligheid, zelfontplooiing, wederzijds respect en gelijkheid zijn belangrijke normen. Ook tijdens een assembly herinnert de directeur de leerlingen hier vaak aan. Er wordt vaak gepraat over waarden en normen. Dit komt ook uitgebreid aan bod tijdens de lessen Life Orientation.
De volgende foto spreekt voor zich.
 
 
 
Vorige week woensdag heb ik met de directeur een boeiend gesprek gehad over waarden en normen op school. Daarnaast hebben we ook gepraat over het schoolsysteem in Zuid-Afrika en over grote uitdagingen voor de toekomst. Dit hebben we gedaan tijdens onze klim naar de top van Lions Head. De directeur had me samen met Claire, een stagiaire uit Brussel, uitgenodigd voor een bergwandeling. Naast de boeiende gesprekken hebben we vooral genoten van elkaars gezelschap. Claire en ik werden goed in de watten gelegd: we kregen drankjes en snacks op de top. Verder hebben we genoten van het prachtige uitzicht over Kaapstad.
 
 
 
 
Wordt vervolgd...
 
Miss Sylvie


Geen opmerkingen:

Een reactie posten