woensdag 27 maart 2013

Welcoming the Holidays :-)

Hiya!

Wednesday, 27 March 2013, CBHS, staffroom. The first term is coming to an end. It's the final countdown!

Terwijl ik verder aftel naar de paasvakantie, blik ik eventjes terug op de voorbije weken in Kaapstad.

Na vijf weken ben ik volledig geïntegreerd op school. De lessen conversational French, English & Physical Education verlopen goed. Alhoewel de leerlingen nog steeds onrustig zijn tijdens de lessen, accepteren ze me als leerkracht. Vooral tijdens de lessen Frans en lichamelijke opvoeding zijn ze heel enthousiast en actief. De jongeren vinden het geweldig om Frans te leren op een speelse manier. Aan de hand van dialoogjes, muziek & spelletjes leren ze stap voor stap de basisstructuren. Ondertussen kunnen de leerlingen zich al voorstellen in het Frans, een basisgesprekje met elkaar voeren, tellen tot twintig, alle dagen, maanden en seizoenen opsommen... Vooral Kit Kat (lees: Kitunde) maakt geweldige vorderingen. Deze jongen uit Grade 10 wordt persoonlijk begeleid voor Frans. Hij leert snel en is nog gemotiveerder dan in het begin. Verder geniet vooral mijn mentor van de French classes. Ze heeft me net met een huge smile laten weten dat ze haar heeft ingeschreven voor avondlessen Frans. Miss Holloway is niet meer te stoppen! :-) Na mijn les Frans in haar Grade Nines deze morgen, loopt ze overal al zingend rond. Deze morgen heb ik de klas laten luisteren naar het lied Quand vient la nuit van Nadiya om de dagen van de week te leren. De jongens en meisjes van Grade 8 hebben hun eerste dialoogje opgevoerd. Ik was zoooooo trots op mijn students! Wat zal ik ze missen... Als ik leerlingen tegenkom in de gang, dan spreken ze me altijd aan in het Frans. Geweldig toch! :-)

Verder kijk ik vooral uit naar de tweede sessie (step) aerobics. Tijdens de vorige cycle hebben we ons vooral geconcentreerd op de basispassen, het ritme van de muziek en het tellen. Terwijl dit voor de meisjes meestal kinderspel was, was het voor de jongens een grote uitdaging. Eén ding is zeker: mijn buikspieren worden goed getraind door al het lachen. De jongens bedenken de meest gekke, uitdagende moves. Ai ai ai. Er is nog werk aan de winkel... Dat belooft voor de next term. Differentiëren is de boodschap!

De leerkrachten zijn vriendelijk en behulpzaam. Straks gaan we opnieuw samen op stap (lees: de plaatselijke bar opzoeken). Teambuilding heet dat. Moet kunnen, niet? :-)

Morgen krijgen we logees op bezoek: Charlotte Campers & Daan Verschaeve komen een nachtje overnachten in ons huisje. Zo kunnen we samen Kaapstad verder ontdekken & leuke verhalen uitwisselen.

Sinds onze aankomst in Zuid-Afrika hebben Jolien & ik al heel wat rondgetoerd. We hebben de belangrijkste bezienswaardigheden al bezocht & hebben genoten van onze drive langs de kust.
Zo hebben we bijvoorbeeld de Chapman's Peak Route gevolgd. Deze rit behoort tot de TOP 10 van de mooiste autoroutes ter wereld and we understand why! It was amazing!
Verder vond ik vooral de safari geweldig. 's Nachts zijn we vertrokken naar het binnenland, op weg naar Aquila Private Game Reserve. Toen heb ik voor de eerste keer aan de linkerkant van de weg gereden. Oh, what a ride! De opkomende zon, prachtige bergen, wijnlanden...

Hieronder zal ik enkele foto's posten van mijn meest onvergetelijke momenten...


















Happy Holidays!

Cheers,

Miss Sylvie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten