maandag 4 maart 2013

CBHS, The School That Never Sleeps

Hiya!

Ondertussen zijn we gestart met een nieuwe week & tevens a new cycle @ CBHS.
Vandaag is het DAY 1 van de cyclus. Voor mij betekent dit het begin van mijn actieve stage.
Deze morgen heb ik officieel mijn eerste Engelse les gegeven aan Grade 8. Vorige week heb ik Mrs Jogi vervangen en heb ik Engels gegeven aan Grade 9 en Grade 10. Ondanks het feit dat de leerlingen weinig discipline hebben, zijn de eerste lessen goed meegevallen. Engels geven op Camps Bay is voor mij een echte uitdaging omdat het de eerste keer is dat ik écht Engelse lessen geef. In Vlaanderen en in Wallonië sta ik als een TEFL (Teaching English as a Foreign Language) leerkracht voor de klas. De afgelopen dagen heb ik me dus beziggehouden met het ontcijferen van de bundels Engels van de verschillende Grades. Er worden geen leer- of werkboeken gebruikt. The English Department duidt telkens een persoon aan uit het team die een werkbundel maakt voor een bepaalde Grade. Alle andere leden van de groep moeten met dit document werken. Ze kunnen zelf aanvullingen maken maar dit wordt niet vaak gedaan. Er is een strak schema dat gerespecteerd moet worden. De werkbundels zijn behoorlijk dun en bevatten weinig uitleg.

Vorige week hebben de leerkrachten lang gediscussieerd over de lessen Frans en over mijn uurrooster. Elke dag kreeg ik een nieuw rooster en nieuwe opdrachten. Oorspronkelijk had ik zes verschillende mentoren voor Engels en moest ik twaalf maal dezelfde les Frans geven per cyclus van acht dagen. Alle klassen uit Grade 8 en 9 zouden twee lessen Frans per week krijgen. Bovendien zou ik in elke klas enkele uren Engels geven terwijl de mentoren de andere uren voor hun rekening zouden nemen. Dit was praktisch onhaalbaar en heel verwarrend. Daarom hebben we beslist om Frans te beperken tot twee klassen uit Grade 8 en 9. De komende weken zal ik een klas uit Grade 8 en Grade 9 volledig voor mijn rekening nemen. Ik zal hen alle lessen Engels en Frans geven.
Verder zal ik physical education (P.E.) geven aan alle groepen uit Grade 9. Grade 9 telt zes grote klassen. Tijdens de lessen lichamelijke opvoeding wordt elke klas verdeeld in twee groepen: boys & girls. Dit betekent dat ik P.E. zal geven aan twaalf verschillende groepen vanaf 14 maart.
Mijn stagementor voor P.E., Mr Mzi, heeft nog een cyclus nodig om de zwemevaluaties af te werken. Na deze cyclus neem ik zijn lessen volledig over. Vorige week hebben we samen een planning opgesteld en hebben we duidelijke afspraken gemaakt. We zijn heel tevreden over het eindresultaat en kijken uit naar mijn stageperiode!
Elke groep zal twee lessen step aerobic krijgen van mij. Tijdens een derde les krijgen ze een duidelijke opdracht die ze in groep moeten uitvoeren. Ze zullen zelf een step choreo moeten maken per vier. De choreografie zal moeten voldoen aan enkele criteria. Hierop zullen ze geëvalueerd worden tijdens les 4. Tijdens de eerste twee lessen zullen de jongeren een groepschoreo aanleren die hopelijk voorgesteld kan worden met alle klassen uit Grade 9! We zijn nu al benieuwd naar het resultaat. Aangezien ik wekelijks step aerobic lessen geef in Bredene, zou het geven van deze lessen geen enkel probleem mogen vormen voor mij. Er is slechts één probleem: er zijn slechts vier steps aanwezig op school. Ook hiervoor hebben we al een oplossing gevonden: een rotatiesysteem.
Zo meteen trek ik naar de gym om alles voor te bereiden. I can't wait!

Deze morgen hebben we weer een fantastische assembly bijgewoond. Naast de gebruikelijke sports, cultural and academic announcements, hebben de leerlingen weer enkele optredens verzorgd. Drie verschillende groepen hebben Afrikaanse muziek gespeeld op grote houten xylofonen. Hun optreden was verbluffend! De prefects hebben de hele school een choreo aangeleerd op het nummer Call Me Maybe. Dit was echt hilarisch! Op verschillende schoolevenementen zal dit nummer gezongen en gedanst worden. De leerlingen hebben wel nog wat werk aan hun moves ;-) Vooral de jongens...

Vorige week hebben alle leerlingen van de school samen een filmpje opgenomen tijdens de assembly. Het was precies carnaval! De prefects wilden de Harlem Shake opnemen om andere schoolteams uit de buurt te intimideren en uit te dagen. Binnenkort vindt er een zwemgala plaats op school waarbij de verschillende zwemteams het tegen elkaar opnemen. Het filmpje zal opgestuurd worden naar alle scholen. De opnames van het filmpje waren geweldig! Alle leerlingen vormden één blok: leerlingen zaten op elkaars rug, in elkaars nek... Je kan het zo gek niet bedenken! Er waren Zuid-Afrikaanse vlaggen, schoolvlaggen, slingers, mascottes, strakke moves, ambiance tot en met! Het was V.E.R.B.L.U.F.F.E.N.D! Deze morgen wilde de hoofdprefect het filmpje laten zien tijdens de assembly maar door een technisch probleem is het verzet naar vrijdag. Momenteel loopt de jongen ergens rond met mijn USB-stick om het filmpje erop te plaatsen. Ik ben enorm benieuwd naar het eindresultaat!

I'm off to the gym now!

To be continued...

Signed, Miss Sylvie



Geen opmerkingen:

Een reactie posten