maandag 20 mei 2013

* Looking Back On The Road Behind *


~*~ Don't cry because it's over, smile because it happened. ~*~
 
Hiya!
 
Na een lange en vermoeiende reis ben ik veilig en wel in Bredene beland. Home Sweet Home maar dan wel met een wrang gevoel. Stiekem hoop ik elke morgen opnieuw wakker te worden in Kaapstad, me klaar te maken voor een nieuwe schooldag en naar Camps Bay High te wandelen. Na drie dagen in het miezerige België, kan ik nog steeds niet geloven dat The South African Experience erop zit. De schoolbanken in de KHBO zullen me morgen misschien wakker schudden...
 
In dit blogbericht neem ik jullie graag nog even mee naar Camps Bay voor een verslag van de laatste dagen.
 
Vorige week heb ik Nyathi Mzi mogen begeleiden tijdens mijn laatste lessen lichamelijke opvoeding. Met de meisjes uit Grade 10 heb ik netbal gespeeld:
 
 
 
De jongeren uit Grade 11 hebben zich met volle overgave ingezet tijdens de lessen Zumba. In kleine groepjes mochten ze een eigen choreografie uitwerken die voorgesteld zou worden aan de hele klas. Zowel de jongens als de meisjes hebben leuke dansroutines uitgewerkt die door iedereen uitgeprobeerd werden. Er werd gedanst en gesport in een ontspannen sfeer. Ik mocht voor de laatste keer meegenieten van het opzwepende Afrikaanse ritme - of het gebrek eraan -. ;-)
 
Tsamina mina, eh eh
Waka Waka, eh eh
Tsamina mina zangalewa
Anawa a a
 



 
Tsamina mina, eh eh
Waka Waka, eh eh
Tsamina mina zangalewa
This time for Africa




 
De jongens uit Grade 12 zaten letterlijk met hun handen in het haar tijdens de lessen yoga:
 

 
De meisjes daarentegen verkeerden in hogere sferen: ZEN!
 



De leerlingen uit Grade 9 werden geëvalueerd voor hun Second Term Physical Education Task: Aerobics. Over het algemeen ben ik tevreden over de prestaties. Iedereen heeft op zijn eigen manier de opdracht geïnterpreteerd en uitgevoerd. Met uitzondering van enkele bad boys, zijn alle grade nines geslaagd voor dit onderdeel.
 
Verder zijn ook de Afterschool French Classes in schoonheid geëindigd. Tijdens de laatste les hebben we buiten dialoogjes opgevoerd. Er zijn heel wat leerlingen komen luisteren. Iedereen stond versteld van de French skills die de leerlingen op enkele weken tijd opgebouwd hadden. *Moment of Pride*
 
Hieronder zien jullie de Top French Girls. Zelfs tijdens de lessen Physical Education spraken ze mij aan in het Frans. Mission accomplished.
 

 
Woensdagmiddag ben ik voor de laatste keer gaan kijken naar de verschillende naschoolse sporttrainingen. De second team rugby boys en de hockey girls konden me zo voor de laatste keer hun kunsten laten zien.   
 


 
 
Eventjes later had Jolien het lumineuze idee om de staff room op te fleuren:
 

 
Hier zijn onze Teaching Adventures helaas geëindigd...
 
Nu kan ik terugblikken op een fantastische ervaring! Het was een onvergetelijk avontuur dat ik altijd met me zal blijven meedragen. Opportunities like this only come once in a lifetime...
Ik wil dan ook graag mijn ouders, de KHBO en CBHS bedanken voor deze kans.
 
Ik hoop dat ik een verschil heb kunnen maken in Camps Bay High School. De leerkrachten en leerlingen zullen me ongetwijfeld missen! Vanaf de eerste schooldag heb ik me bijzonder goed gevoeld en heb ik me tenvolle ingezet op school. Camps Bay is snel mijn tweede thuis geworden. Ik heb het geluk gehad om in contact te komen met geweldige mensen en verschillende culturen.
 
Doorheen de drie maanden stage heb ik vier verschillende vakken gegeven: English (Home Language), Conversational French, Physical Education & Afterschool French Classes. Ik hoop dat ik zowel de leerkrachten als de leerlingen heb kunnen inspireren om (bij) te leren. De mentoren hebben alvast positief gereageerd op mijn enthousiasme, creativiteit en actieve lesstijl. Door mijn gedrevenheid en passie voor vreemde talen en cultuur, heb ik de jongeren kunnen aanmoedigen om Frans en andere vreemde talen te leren.
De leerkrachten lichamelijke opvoeding waren tevreden met mijn positieve energie en team spirit. Ze hebben mij de kans gegeven om mijn grenzen te verleggen en om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Ik vond het plezant om me te verdiepen in Physical Education in een school die sport zo belangrijk vindt. Voor mijn verblijf in Kaapstad kon ik me weinig voorstellen bij sporten zoals cricket en rugby. De leerlingen en leerkrachten hebben me heel wat wijzer gemaakt op dat vlak. Omgekeerd geldt hetzelfde principe. Ik heb op mijn eigen manier voor vernieuwing en variatie gezorgd binnen P.E. De introductie van (Step) Aerobics & Zumba kon iedereen bekoren. Met frisse ideeën en ambiance à l'africaine kan ik me nu opnieuw focussen op mijn sportlessen in Bredene. Ik zal hier ongetwijfeld mijn nieuwe dance moves & training skills benutten. Na mijn avontuur in Kaapstad, is de drang om te sporten alleen maar groter geworden.
 
Ik heb mezelf beter leren kennen de voorbije weken. Deze ervaring heeft bevestigd wat ik al langer wist: reizen, vreemde talen en culturen ontdekken = mijn passie!
 
 
I see my path but I don't know where it leads.
Not knowing where I'm going is what inspires me to travel it...
 
 
You only live once, but if you do it right, once is enough.
 
Dit is het einde van een onvergetelijke reis en de start van een nieuw avontuur...
 
Special thanks to Miss V for sharing this amazing adventure with me!
We made a good team! :-)
 
Cheers
 
Sylvie





Geen opmerkingen:

Een reactie posten