woensdag 8 mei 2013

... And The Story Continues

~*~ Coming together is a beginning. Keeping together is progress.
Working together is success. ~*~
 
Hiya!
 
De dagen vliegen voorbij @ CBHS. Jolien en ik staan nog dagelijks versteld van de zotte kuren van onze leerlingen. Momenteel is er een echte Justin Bieber gekte losgebarsten. Vanavond treedt het tieneridool op in Cape Town Stadium. De concentratie van de jongeren is ver te zoeken vandaag. De Bieber popsongs weergalmen door de schoolgangen. Een ding is zeker: de leerkrachten worden geëntertaind tijdens de lessen!
 
De stage verloopt nog steeds goed. Naast de lessen Frans en lichamelijke opvoeding, vervang ik vaak afwezige leerkrachten en probeer ik zoveel mogelijk deel te nemen aan buitenschoolse activiteiten.
Zo ben ik ook op zaterdag naar school gekomen. Op 4 mei organiseerde Camps Bay High School een sportderby tegen Westerford, een andere school in Kaapstad. Volgende wedstrijden stonden op het programma: rugby, boys' soccer, girls' hockey, boys' hockey & netball. De verschillende schoolteams namen het tegen elkaar op tijdens spannende wedstrijden. Heel wat ouders, leerlingen, leerkrachten, sympathisanten en de directeur zijn de jonge spelers komen aanmoedigen. Ook het CBHS-cheerleadingteam mocht dit event niet missen. Tijdens de pauzes hebben de meisjes het publiek laten meegenieten van hun kunsten. Ondanks de grote drang naar winst heerste er een ontspannen en aangename sfeer. Camps Bay High heeft nog maar eens hun school spirit gedemonstreerd. De leerlingen van verschillende grades klampten samen en supporterden voor hun leeftijdsgenoten. Er werd gezongen, gedanst en geschreeuwd. Onze mascotte was ook van de partij en nam de touwtjes stevig in handen. De prefects hebben de bende enthousiaste tieners in toom gehouden en begeleid.
Er was een gezond competitiegevoel tussen CBHS en de delegatie van Westerford. De scholen daagden elkaar uit en namen het op voor hun teams.  
 
In Camps Bay High, wordt de first team rugby game beschouwd als de belangrijkste match. Alle aandacht ging naar deze wedstrijd. Alle aanwezige leerlingen en leerkrachten stonden te schreeuwen naast het veld en gingen volledig in het spel op. Nyathi Mzi en Dean Cottle, leerkrachten lichamelijke opvoeding en aanvoerders van het rugbyteam, hadden zich voor deze gelegenheid speciaal uitgedost. Beide mannen droegen een kostuum met een groene das. Dit kleur staat symbool voor de school.
Naar mate deze wedstrijd dichterbij kwam, steeg de spanning in het Kudu Park. Uiteindelijk heeft Camps Bay gewonnen met 25 - 22. Ons team heeft goed gespeeld maar op het einde van de match hadden ze de winst bijna laten liggen. Ze verloren hun voorsprong en hun samenwerking verliep stroef. De coaches vinden de samenwerking en eenheid belangrijker dan de winst. Doorheen het jaar werken ze hieraan via teambuilding activities. Dean Cottle en Nyathi Mzi spreken de teams vaak streng toe en roepen de jongeren op om samen te groeien, om samen succes te bereiken. De first team rugby game werd meermaals onderbroken om het team moed en sterkte in te spreken. Ik kreeg er soms kippenvel van. Ik vind het geweldig hoe sportieve en academische prestaties in Zuid-Afrika hand in hand samen gaan. De jongeren krijgen belangrijke normen en waarden mee en kunnen zichzelf volledig ontplooien op school. Ze krijgen de kans om te schitteren binnen een team en zich te bekwamen in hun lievelingssport. Er is een groot samenhorigheidsgevoel en wederzijds respect.
 
* Team spirit is the key to success @ CBHS. One man can be a crucial ingredient on a team, but one man cannot make a team. Talent wins games, but teamwork and intelligence win championships. *
 

 
I am proud to introduce the one and only CBHS mascot:
 

 

 De first team rugby boys werden toegesproken door de aanvoerder van de ploeg:

 
Alle aandacht ging naar de rugby boys:
 
 

 
 
 
Er heerste een goede sfeer. De leerlingen gingen uit hun dak:
 

 
 
 
 
Tijdens de Afterschool French Classes leren de jongeren momenteel hoe ze de weg moeten vragen en uitleggen in het Frans. Dit vinden ze heel tof. Hier komt natuurlijk veel nieuwe woordenschat bij kijken. De meeste leerlingen hebben moeite om vlot te spreken. Oefenen is de boodschap! Ik laat ze zoveel mogelijk spreken met hun buur tijdens de les.
 
Deze week heb ik de grade nines geëvalueerd voor Physical Education. Ook morgen en overmorgen neem ik nog enkele tests af. De toets bestaat uit twee delen: het voorstellen van de individuele basispassen en een eigen danschoreografie. Ik werk hiervoor altijd samen met Nyathi Mzi. We verdelen de groepen in twee en nemen elk een deel voor onze rekening. Daarna wisselen we de groepen om. Onze samenwerking verloopt heel vlot. We maken veel plezier samen en overleggen indien nodig. De leerlingen hebben ons al enkele keren verrast met indrukwekkende dansjes. Op andere momenten moeten we ons inhouden van het lachen. Niet alle Afrikanen hebben ritme. ;-)
 
Meneer MZ heeft nog grote plannen voor mij in petto de komende dagen. Hij wil me nog zoveel mogelijk dingen laten beleven vooraleer ik naar huis ga. Zo moest ik vanmorgen rugby spelen. Ik liep verloren tussen alle grote, brede jongens. Voor ik het wist, kreeg ik de bal en moest ik snel weglopen. De leerlingen sprongen op mij en namen de bal zonder genade af. Oh, what a game! Ik voelde me eerder een kip zonder kop dan een leerkracht lichamelijke opvoeding.
 
Ik zal dit blogbericht nu moeten afwerken want over een vijftal minuten word ik in het kantoor van de directeur verwacht voor een interview.
 
To be continued...
 
Signed,
 
Miss Sylvie
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten