maandag 25 februari 2013

Life as it is: CBHS

Hello there!

Vandaag is het DAG 3 op Camps Bay High. Ondertussen hebben we al heel wat beleefd in en rond de school. Momenteel is Jolien haar eerste lesje history aan het geven over de Industrial Revolution. Tijdens ons eerste (warme) weekend heeft ze al haar eerste lesvoorbereidingen kunnen maken.

Ik heb nog altijd geen duidelijkheid over de vakken die ik hier zal geven. De directeur wil al langer Frans introduceren als een nieuw vak op CBHS. Tot nu toe heeft men dit nog niet kunnen realiseren omdat de kost te hoog zou oplopen: cursusmateriaal, lees- en woordenboeken, leerkrachten... Daarom zijn zowel de leerkrachten als de leerlingen enorm blij met mijn komst! Een French experiment zou perfect binnen mijn stage passen. MAAR... De lessenroosters van de leerlingen zitten hier vol met academische en sportieve vakken tot 14:40. Na de lessen is het tijd voor de verschillende buitenschoolse activiteiten op de campus: sporttraingen en -wedstrijden, danslessen, theater, extra lessen, herhalingslessen... Oorspronkelijk wilde men enkele Afrikaanse lessen vervangen door conversational French. Vandaag hebben de leerkrachten echter besloten dat ze geen lessen Afrikaans willen afstaan omdat het niveau te laag ligt. Heel wat leerlingen hebben moeite met de taal omdat ze thuis Engels of Xhosa spreken. Gelukkig zijn er ook enkele Franstalige leerlingen die mij hulp dringend nodig hebben! Daarom heeft de school deze middag enkele parents meetings vastgelegd. Vanmiddag zal ik in samenspraak met de leerkrachten, Franstalige leerlingen en ouders beslissen hoe ik deze jongeren concreet kan helpen en ondersteunen bij hun lessen. Deze groep wil ook afzonderlijk les krijgen in het Frans. Ondertussen zijn er al een tiental leerlingen die zich vrijwillig hebben komen aanmelden voor de lessen Frans. Afwachten dus.

Deze morgen heb ik enkele lessen Engels kunnen observeren. De lessen verlopen hier helemaal anders dan in Vlaanderen. Leerlingen hebben weinig discipline: ze zeggen en doen wat ze willen. De leerkrachten vinden dit allemaal OK en genieten van de drukte in de klas. Lessen observeren is hier een waar spektakel!

Vorige week vrijdag zijn Charlotte Campers en Daan Verschaeve op bezoek gekomen met enkele leerlingen van Groote Schuur. Er was een interhouse waterpolo competition. We hebben genoten van de match. Klasgenoten, leerkrachten en ouders hebben de jongeren vol enthousiasme aangemoedigd!

Momenteel hebben we Korneel Cools op bezoek in ons huisje. Mister Cools liep twee jaar geleden stage in CBHS voor KHBO. Het is heel fijn om ervaringen uit te wisselen en om samen op avontuur te gaan!
Zo hebben we vorige week samen Lion's Head, een grote berg naast Table Mountain, beklommen. De klim was lang en zwaar maar dit was het allemaal meer dan waard! Vanop de top konden we CBHS zien vanuit de lucht. Kaapstad lag letterlijk aan onze voeten. What a view! Ik word er nog altijd een beetje stil van als ik eraan denk.

Cheers mates!

With kind regards

Miss Sylvie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten